
De komende weken kunnen inwoners van Eindhoven lichte trillingen ervaren door het opsporen van vliegtuigbommen Vliegbasis Eindhoven. Defensie namelijk begonnen met een grootschalige zoektocht naar niet-ontplofte vliegtuigbommen uit de Tweede Wereldoorlog. Het onderzoek duurt tot half oktober en vormt een belangrijke voorbereiding op de grote renovatie van de start- en landingsbaan in 2027.
Volgens de luchtmacht is de kans groot dat bewoners in de regio lichte trillingen ervaren, vergelijkbaar met een korte schok of een lichte aardbeving. “Het huis zal niet echt schudden, maar mensen voelen mogelijk dat er iets gebeurt,” vertelt Misja Woudt van Vliegbasis Eindhoven. De explosieven worden, indien gevonden, zorgvuldig onder een zandberg tot ontploffing gebracht. Omdat er overdag vliegverkeer is, gebeurt het tot ontploffen maken meestal ’s nachts.
Hoe ver de trillingen reiken, hangt af van de grootte van het explosief. Grote bommen kunnen voelbaar zijn tot ver buiten de vliegbasis. Lichte geluidshinder is niet uitgesloten, al zal de zandafdekking de meeste klappen dempen.
Uit recent onderzoek blijkt dat er 37 verdachte objecten in de grond liggen, allemaal in de buurt van de landingsbaan. Dat kunnen bommen zijn, maar ook onschuldige metalen voorwerpen zoals fietsen of bouwmateriaal die destijds in bomkraters zijn gegooid. Tijdens de oorlog bombardeerden de geallieerden het vliegveld om het gebruik door de Duitsers onmogelijk te maken. De Duitse bezetter vulde de bomkraters vaak haastig op met puin en metaal om de startbaan weer bruikbaar te maken.
Het huidige onderzoek is noodzakelijk, omdat in februari 2027 een enorme renovatie van de landingsbaan begint. Dan ligt de baan ruim vijf maanden buiten gebruik. Om te voorkomen dat deze periode nog langer duurt, wil Defensie vooraf zeker weten dat de ondergrond volledig vrij is van explosieven.
Voor reizigers van Eindhoven Airport, dat dezelfde baan gebruikt als de vliegbasis, verandert er weinig. Vluchten gaan de komende weken gewoon volgens planning. Een woordvoerder benadrukt dat passagiers hooguit wat voertuigen en personeel op het luchthaventerrein zien. Mocht er onverhoopt een situatie ontstaan die wél impact heeft op het vliegverkeer, dan wordt de luchthaven tijdig geïnformeerd.
De afgelopen weken is het gebied rond de startbaan al in kaart gebracht met een speciaal apparaat dat lijkt op een grote metaaldetector. Dit systeem werkt met radiosignalen die tot vijf meter diep in de bodem doordringen. Wanneer er metaal wordt gedetecteerd, kaatsen de signalen terug. In totaal zijn er tweeduizend plekken waar metaal in de bodem zit. Het kan gaan om triviale objecten zoals een bierdopje of een spijker, maar ook om gevaarlijke explosieven.
Het onderzoeksteam moet dus zorgvuldig elk verdacht object blootleggen en analyseren. Hoewel vliegtuigtrillingen normaal gesproken geen gevaar opleveren voor oude bommen, wordt het risico aanzienlijk groter zodra er wordt gegraven. Daarom is dit voorbereidende werk essentieel.
Het is niet de eerste keer dat de landingsbaan wordt onderzocht. Tijdens de asfaltering in 2016 werden al zeventien verdachte plekken onderzocht. Dat er nu opnieuw gezocht moet worden, komt door de natuurlijke beweging van de aarde: metalen objecten kunnen langzaam omhoogkomen, waardoor ze pas jaren later detecteerbaar worden.
Het huidige bodemonderzoek duurt tot 17 oktober 2025. Daarna kan de vliegbasis zich volledig richten op de planning van de renovatie in 2027.
PSV maakt zich op voor topper tegen Ajax: “Veel te vroeg voor een crisis”. Lees hier meer!