Sinterklaas kapoentje – dit vinden kinderen tegenwoordig het liefst in hun schoentje

november 16, 2025
Sinterklaas schoencadeaus 2025: wat kinderen het liefst krijgen

Sinterklaas is weer in het land, en dus denken veel gezinnen na over de leukste Sinterklaas schoencadeaus 2025. Het ritueel blijft magisch: de schoen zetten, een liedje zingen en de volgende ochtend vol spanning ontdekken wat de Sint heeft achtergelaten. Maar wat willen kinderen tegenwoordig het liefst in hun schoen vinden?

Afgelopen zaterdag kwam Sinterklaas aan in Eindhoven, waar hij in een roze Cadillac het 18 Septemberplein opreed. De kinderen stonden vol enthousiasme klaar — met verlanglijstjes die net zo divers waren als de intocht zelf.

Wat vragen kinderen anno 2025 als Sinterklaas schoencadeaus?

De wensen variëren enorm. Zo hoopt Bobby op knuffels en een Barbie, terwijl Justin mikt op Pokémon kaarten, nog altijd een favoriet onder veel kinderen. Hade maakte speciaal een tekening voor Sinterklaas in de hoop een microfoon te krijgen. Nina houdt het op iets kleins, maar wel berucht onder ouders: “Slijm!”

Liv vraagt knutselspullen en stickers, Liam wil graag een speelgoedauto en Zila droomt van make-up én een gitaar. Dat laatste past waarschijnlijk niet in haar schoen, maar het geeft wel aan dat kinderen groots durven te dromen.

Populaire categorieën Sinterklaas schoencadeaus 2025

Volgens Kees Hol, eigenaar van De Gestelse Bazar in Eindhoven, komen grote cadeaus steeds vaker terug op schoenlijstjes. LEGO blijft daarbij het populairste schoencadeau. “De vraag naar computerspellen zakt iets, maar gezelschapsspellen zijn helemaal terug,” zegt Hol.

Ook educatief speelgoed, iets wat steeds belangrijker wordt voor ouders, doet het uitstekend. Vooral de tekenbordjes en elektriciteitssetjes van Kidywolf verkopen razendsnel. “We hebben ze pas een week, maar al twee keer moeten bijbestellen. Ouders vinden het handig dat deze sets goed te combineren zijn met LEGO.”

Daarnaast scoren knutselartikelen zoals viltstiften, kleurboeken en creatieve bouwsets bijzonder goed. Kinderen vinden het heerlijk om zelf iets te creëren en die trend zet zich duidelijk door.

Waarom echte rages niet meer bestaan

In Den Bosch merkt Jan Otten van Otten Speelgoed dat rages steeds minder sterk zijn. “Er is zó veel aanbod dat geen enkel product echt meer uitspringt,” vertelt hij. Waar vroeger flippo’s of fidget spinners maandenlang populair konden blijven, duren trends nu vaak maar enkele dagen. Sociale media zorgen ervoor dat hypes snel opkomen, maar net zo snel weer verdwijnen.

Van eenvoudige cadeautjes tot luxe verrassingen

Als we terugkijken naar vroeger was een schoencadeau vaak simpel: een chocoladeletter, wat pepernoten of zelfs chocoladesigaretten. Grote cadeaus waren voor pakjesavond en verjaardagen. Tegenwoordig is dat anders. Volgens Otten worden kinderen nu het hele jaar door vaker verwend. “Het is een andere wereld dan toen. Het hoeft niet altijd groot, maar we zien wel dat ouders vaker luxere schoencadeaus kopen.”

Ondanks alle veranderingen blijft de magie van het Sinterklaasfeest hetzelfde. Of een kind nu een LEGO-set, slijm, Pokémon kaarten of een knuffel krijgt — het gaat uiteindelijk om de beleving: het zingen, het hopen, het verrast worden en het geloof dat Sinterklaas ’s nachts echt is langsgekomen.

Waterschapsbelasting stijgt in 2026: dit gaan Brabanders volgend jaar betalen. Lees hier meer!

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram